• 1398/11/20

    🔹 عميق‌ترين لذّت‌های یک مؤمن

    ✍️ استاد علی صفایی حائری

    مؤمن لذّت مى‌برد و عميق‌ترين لذّت‌ها را مى‌برد به شرط‍‌ آن‌كه
    ▫️ به تمامى وجودش برسد و به تمامى نيازهايش فكر كند؛
    ▫️و گرنه مثل كسى مى‌ماند كه سرش را پوشانده، ولى پاهايش را رها كرده و يا غذا برداشته و از تشنگى به مرگ رسيده يا مثل ماشينى مى‌ماند كه از بنزين پر شده و شيشه‌ها و چراغ‌هايش روبه‌ راه گشته، ولى چرخ‌هايش سوراخ مانده و از كار افتاده است.
    ▫️تو سعى كن امير دنيا باشى، نه اسير آن.
    ▫️اگر بخواهى امير باشى و در باتلاق نمانى،بايد هدف را فراموش نكنى و از حركت چشم نپوشى.
    بايد سنگ راه ديگران نباشى و گرد و خاك بلند نكنى.


    📚 نامه های بلوغ ص۱۳۳

  • 1398/11/15

    🔹همین یک گناه کافیست

    گاهی انسان تصور می کند که تنها ارتکاب به گناهان بزرگ است که او را از سعادت دور میکند وبا این حساب همیشه خود را در زمره ی متقین می انگارد و با آنها مقایسه می کند.
    گناهان خود را دست کم می گیرد و می گوید:"ما ظلمی در حق کسی نکردیم و به کسی کاری نداریم ،خیلی از گناهان را نداریم ، اهل مال حرام و رباو...هم که نیستیم !اگر گناهی هم داشته باشیم مثلا فقط یک غیبت است یا یه دروغ کوچک است و..." .

    نگویید ما همه گناهان را نداریم ، که هر کس گناهی دارد و همان برای توقف و ماندن او کافی است . لازم نیست که ذنوب همه عوالم را داشته باشد . یک ماشین لازم نیست همه جایش خراب شود تا بایستد . ممکن است یک سیم از آن قطع شود و بایستد ، یا باد چرخش کم شود و بایستد ؛ همان طور که شیطان با یک کبر زمین خورد . آدم با یک حرص زمینی شد . پسر آدم با یک بخل ذلیل شد .


    پیامبر اکرم (ص):
     چه بسا گناه کوچکی که می تواند انسان را به گناهانی بزرگ سوق دهد و ابلیس به همین گناهان خُردانگاشته ی ما خشنود است .

    💌امام علی علیه السلام (ع)
    بزرگترین گناه نزد خداوند سبحان گناهی است که در نظر گنهکار خُرد و کوچک آید.

     

  • 1398/11/14

    حجاب های نورانی

    بزرگان اهل عرفان وقتی که در سلوک الی الله به مقامات بلند می رسند، نهایتا به اینجا می رسند که می بینند یک مانع بین خودشان و خدا هست و آن " دیدن خود" است؛ ولو خود نورانی.
    دیدن خود دو نحو است:
    یکی کسی است که خود را می بیند و خودخواه و خودمحور و  خوددوست و خودپرست است؛ این اصلا مردود است.
    اینها را حجاب ظلمت می گویند، پرده های جهل و تاریکی.  
    ان لله سبعین حجاب من نور و الظلمه، بین خدا و بنده هفتاد هزار حجاب است که بعضی از آنها، حجاب نورانی و بعضی حجاب ظلمانی است.
    حجاب های ظلمانی عبارت است از: خودبینی ها، خود محوری ها، هواپرستی ها، کبر، صفات رذیله.
    باید بنده سعی کند اینها را بردارد، بعضی غلیظ تر و بعضی کمتر گرفتار این حجاب ها هستند.
    یک وقت حجاب ها، حجاب ظلمانی نیست، حجاب نورانی است.
    در مناجات شعبانیه امام (ع) به آن اشاره می کند، می فرماید: حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور؛ خدایا عنایت کن که دیده دل ما مرده های نور را هم بدرد.
    یکی از پرده های نور این است که شخص خیال می کند او خودش به مقام توحید رسیده و خداشناس شده. این هم گرفتار یک حجاب است.

     

  • 1398/11/9

    ✍️ علامه محمدرضاحکیمی

    ...در مدینه پیچید که دخترِ پیامبر می‌خواهد با مردم سخن بگوید؛
    مردم در مسجدِ پیامبر و اطراف آن گرد آمدند؛
    فاطمه در میان زنانِ مومن و محترم آل هاشم وارد مسجد شد؛
    فاطمه مانند پیامبر گام بر می‌داشت و هنگامی که به سخن گفتن آغاز کرد گویی صدای پیامبر به گوش مردم می‌رسید؛

    اگرچه فاطمه نتوانست علی را دوباره تا ستیغ بلند غدیر برآورد، لیکن توانست علی را از قبرِ ساختهِ سیاستِ سفیانی و بیزانسی بیرون آورد و در معبر تاریخ قرار دهد.
    فاطمه چه گفت؟
    قرآن
    علی
    عدالت
    انسان
    مدینه چه شد؟
    سراپا لرزه و استماع
    در آن روزها که علی(ع) نمی‌توانست دست به شمشیر ببرد، فاطمه(س) از سخن، شمشیری ساخت، آتش‌بیان و حق‌نشان که هم خونی ریخته نشد و هم حقیقت را تا ابد بر لوح زمان‌ها ثبت کرد.

  • 1398/11/5

    🔹تفسیری از سوره شمس با زبان خودمانی

    🔸بیشترین قَسَم‌ های قرآنی

     دیدی یه نفر وقتی می‌خواد که حرفش رو با اهمیت جلوه بده، هِی قسم می‌خوره؟!...
    به پیر، به پیغمبر، به خدا، به قرآن و...
    قرآن هم وقتی می‌خواد یه موضوعی رو با اهمیت جلوه بده، پشت سر هم قسم میخوره...
    حالا می‌دونی بیشترین قسم‌های قرآنی تو کدوم سوره است؟
    سوره شمس
    یازده قسم پشت سر هم بیشترین رکوردِ قسم در یک سوره:
     و اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا...
      اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا...
      اَلنَّهٰارِ إِذٰا جَلاّٰهٰا...
     و اَللَّیْلِ إِذٰا یَغْشٰاهٰا...
     و ...
     ای انسان...
     قسم به خورشید و ماه
     قسم به زمین و آسمون
     قسم به شب و روز
     قسم به...
    حالا فکر میکنی قرآن بعد از این همه قسم چه مطلب مهمی رو میخواد بگه؟!...
    قبل از اینکه جواب و ببینی یه خورده فکر کن.
    - فکر میکنی چه موضوع مهمیه؟
    قرآن بعد از ۱۱ تا قسم میگه:
    قدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّٰاهٰا... (شمس/۹)
    "به همه اینها قسم، که هر کس نفس خودش رو تزکیه کرد، رستگار شد."
    بعد سراغ گروه مخالفش هم میره و میگه:
    و قَدْ خٰابَ مَنْ دَسّٰاهٰا* (شمس/۱۰)
    "هر کس هم که نفس خودش رو با معصیت و گناه آلوده کرد، نومید و محروم شد."
    پس دقّت کنیم قرآن این همه قسم خورده که ما باور کنیم، تنها راه رستگاری،  تزکیه و خودسازی، و دوری از گناه و معصیت است.
    اونایی که دنبال راه میانبُر می‌گردند، اونایی که دنبال ذکر و ... می‌گردند، بدونند که هیچ راه دیگه‌ای وجود نداره.
    فقط همین:
    ۱.تزکیه و خودسازی،
    ۲.دوری از گناه و معصیت

  • 1398/10/28

    🔹حق مادر

    حق مادر برتو آنست ڪه بدانے او حمل ڪردہ است تو را نہ ماہ طورے ڪہ هيچ ڪس حاضر نيست اين چنين ديگرے را حمل ڪند و بہ تو شيرہ جانش را خوراندہ است قسمے ڪہ هيچ ڪس ديگر حاضر نيست اينڪار را انجام دهد و با تمام وجود، با گوشش، چشمش، دستش، پايش، مويش، پوست بدنش و جميع اعضا و جوارحش تو را حمايت و مواظبت نمودہ است و اينڪار را از روے شوق و عشق انجام دادہ و رنج و درد و غم و گرفتارے دوران باردارے را بہ خاطر تو تحمل نمودہ است، تا وقتے ڪہ خداے متعال ترا از عالم رحم بہ عالم خارج انتقال داد.

    پس اين مادر بود ڪہ حاضر بود گرسنہ بماند و تو سير باشے، برهنہ بماند و تو لباس داشتہ باشے، تشنہ بماند و تو سيراب باشے، در آفتاب بنشيند تا تو در سايہ او آرام استراحت ڪنے، ناراحتے را تحمل ڪند تا تو در نعمت و آسايش بہ زندگے ادامہ دادہ و رشد نمائے و در اثر نوازش او بہ خواب راحت و استراحت لذيذ دست يابے.

    شڪم او خانہ تو و آغوش او گهوارہ تو و سينہ او سيراب ڪنندہ تو و خود او حافظ و نگهدارندہ تو بود؛ سردے و گرمے دنيا را تحمل ميكرد تا تو در آسايش و ناز و نعمت زندگے ڪنے.

    پس شڪرگزار مادر باش بہ اندازہ اے ڪہ براے تو زحمت كشيدہ است؛ و نمے توانے از او قدردانے نمائے مگر بہ عنايت و توفيق خداوند متعال.

    رساله حقوق امام سجاد(ع)


صفحه 1 از 6